spelregels

SPELREGELS

ONTSTAAN VAN WACKITBALL



Het wackitball concept is ontstaan tussen 2010 en 2012 in Cyprus en bedacht door Marc Sarens, een Belgische sportleraar die gedurende 15 jaar op het eiland leefde.



Wackitball is een racketsport gespeeld op een cirkelvormig terrein tussen 2 spelers of 2 teams. Het doel van het spel is de bal op de centrale wackitbase te slaan in de cirkel en ervoor te zorgen dat de tegenstander een fout maakt. Het spel wordt gespeeld met rakketten en een rubberen bal.



Basisregels


Het doel van het spel is de bovenkant van de wackitbase te raken zodanig dat de bal binnen het terrein landt.


De bal mag maximaal 2 maal geraakt worden met de racket. De eerste racketslag is een “pass”. De tweede racketslag is een “shot”.


Elke racketslag wordt afgewisseld met een stuiter op de grond. De bal mag nooit tweemaal hetzelfde vlak na elkaar raken.


Service


De speler die de toss wint mag beginnen.

Diegene die het punt verliest, serveert.


De wackitbase™ bevindt zich in het centrum van een kleinere cirkel. Deze cirkel mag tijdens de service niet worden betreden.


Scoren


Scoren doe je als de tegenstrever de bal naast de wackitbase speelt of de bal buiten landt.


Een wedstrijd heeft 3 sets van 13 punten. Bij  12-12 serveert elk team 1 maal tot er een verschil van 2 punten wordt bereikt.



Bal op de lijn is goed.


 

Bij dubbel spel, wordt de “pass”en het “shot”door verschillende spelers uitgevoerd.


 

Je mag je tegenspeler niet hinderen om de bal te spelen. Gebeurt dit toch dan wordt het punt herspeeld.